Friday, October 25, 2013

Sayang Serai

S A L A M — Made a transparent 'Bismillah' feel free to use it...


Serai (lemongrass -nama saintifik Cymbopogon flexuosus) atau idhkhir dalam bahasa Arab biasa digunakan dalam masakan harian orang-orang Melayu. Baunya harum dan rasanya juga menambahkan perisa pada masakan. 
http://cooks.ndtv.com/ingredient/lemongrass-222

Tetapi tahukah anda yang serai juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi? Serai disebut di dalam kitab perubatan Islam dan ternyata kajian klinikal telah menunjukkan serai amat baik sebagai penawar alternatif kerana ia mengandungi antioksidan dan sifat-sifat seperti:
  • anti-bakteria
  • anti-kulat 
  • anti-radang
  • anti-kanser
  • antiseptik
  • anti-parasit

**Terkini! Serai dikatakan mampu membunuh kuman di dalam kencing tikus yang membawa penyakit Leptospirosis.
Rebus serai bersama daunnya dan minum air rebusan tadi.
Serai dapat memecahkan cholesterol dalam badan. Minum air yang telah direndamkan serai yang dikatukkan dan juga sapu badan dengan minyak serai yang dicampurkan dengan minyak sayuran seperti minyak zaitun atau minyak kelapa dara.
http://www.foodsubs.com/HerbsAsian.html


Di antara kegunaan serai dalam perubatan alternatif ialah sebagai antibiotik untuk melawan bakteria Staphylococcus aureus yang boleh bertahan dengan antibiotik kimia atau buatan. Ia juga digunakan untuk melegakan masalah perut, tidur, pernafasan, dan jangkitan kuman. Selain daripada itu, tahap kolesterol terkawal pada tahap yang baik, dan sistem saraf dan pertahanan (immune system) juga bertambah baik. Serai juga digunakan untuk merawat kencing manis, kanser (kerana kandungan antioksidannya), kegemukan dan merupakan agen detoks yang efektif.   

Kandungan minyak pati (essential oil) yang terdapat dalam serai juga digunakan secara meluas oleh pengamal perubatan alternative. Salah satu kegunaanya yang penting ialah untuk kecederaan yang berlaku pada tisu penghubung (connective tissue), juga kepada tendon atau ligamen yang telah koyak, meradang atau rosak dan juga urat hijau yang timbul (varicose veins). 


Lemongrass Essential Oil (15ml)
Minyak pati serai - satu titik bersamaan dengan tiga batang serai.
Boleh diguna dalam masakan kerana minyak pati Young Living adalah gred "therapeutic"
Hanya RM67.50 harga runcit
RM51.50 harga ahli
Selain daripada itu, minyak serai juga berguna untuk masalah respiratori seperti resedung, jangkitan pada buah pinggang dan pundi kencing, kesembapan (edema). Kelesuan, keresahan dan bau badan juga dirawat dengan aromaterapi minyak serai.

Menurut kitab perubatan Nabi, serai membuka halangan-halangan pada saluran darah, merawat keradangan dalam perut, hati dan buah pinggang. Akarnya menguatkan gusi dan perut serta melenyapkan rasa loya. 

Minyak serai juga melindungi aura kita dari kesan merbahaya gelombang elektromagnetik mampu merosakkan sel-sel tubuh manusia. Mandian atau menyapu air ke muka yang mengandungi dengan titisan minyak serai akan meleraikan gelombang-gelombang panas ini. 



Ginger Essential Oil
Gabungan serai dengan halia menghasilkan tindakbalas yang positif dalam sistem tubuh seperti merangsang asid amino dan enzim yang diperlukan untuk proses pencernaan dan penyerapan zat.



Sistem An Nisaa


Aniza Zain Ahmed 
  Kota Damansara, Petaling Jaya   
 013- 62 60 369   

Sistem rawatan lengkap, integratif & Islamik:
Ayat Quran * Terapi Mandian * Bekam Sunnah* Makanan Sunnah *
* Essential Oils * Urut Tradisional Melayu *

No comments:

Post a Comment