Friday, January 10, 2014

Panduan Memilih Habbatus Sauda


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Salam dan Selawat ke atas Nabi Muhammad Rasulullah SAW
serta keluarga dan sahabat Baginda.


Syukur alhamdulillah, kini semakin ramai memilih untuk beramal dengan makanan sunnah, bukan sahaja sebagai supplemen tetapi sebagai penawar untuk menggantikan ubat-ubatan kimia. 

Makanan sunnah bukan sahaja mampu mencegah penyakit tetapi juga menjadi assabab menyembuhkan penyakit. Ini adalah kerana hampir kesemuanya  mengandungi antioksidan yang meneutralkan atau menyahkan unsur radikal bebas yang merosakkan sel tubuh dan menyebabkan sel menjadi kanser, radang dan memusnahkan sel dan tisu tubuh seperti yang berlaku dalam penyakit auto-immune.

Salah satu daripada makanan sunnah yang diketahui ramai menjadi penawar semua penyakit kecuali mati seperti yang disebut di dalam banyak hadith-hadith yang sahih,  ialah habbatus sauda.

Habatus sauda (nigella sativa) adalah biji dari sejenis pokok yang hampir-hampir merupai bijan hitam. Kelebihannya diterangkan di dalam post bertajuk "Minyak Habatus Sauda - Penghancur Segala Penyakit". Sila klik di tajuk untuk membacanya. 


Gambar dari http://www.hilalplaza.com/blackseed.html

Dengan timbulnya kesedaran dikalangan orang Islam terutamanya tentang keberkesanan habbatus sauda maka terdapatlah pelbagai jenis jenama minyak ini yang dijual di pasaran terutama di kedai-kedai Arab yang merata. Malah bukan sahaja minyak tetapi terdapat juga habbatus sauda dalam bentuk kapsul bagi mereka yang tidak gemar rasa biji atau minyaknya.

Namun apakah kriteria yang perlu dipertimbangkan semasa membeli habbatus sauda? Berikut di antara perkara-perkara yang perlu diketahui dan diteliti sebelum memilih dan mengamal habbatus sauda:


BIJI
Biji habbatus sauda boleh dikunyah begitu sahaja atau di tumbuk halus dan dicampurkan dengan bahan lain. Masalahnya kadang-kadang biji habbatus sauda yang belum diproses mengandungi bahan-bahan seperti logam berat. Jika diamalkan secara berpanjangan, biji yang tidak dibersihkan terlebih dahulu mungkin lebih memudharatkan dari memenafaatkan.

Biji habbatus sauda yang terbaik datang dari negara Mesir, dan sekiranya biji adalah berkualiti baik, hanya tujuh biji diperlukan setiap hari untuk maintain tahap kesihatan yang baik.

KAPSUL/SOFTGEL
Habbatus sauda yang dijual di dalam bentuk kapsul atau softgel sesuai untuk mereka yang tidak gemar rasa biji atau minyak ini.  Namun biji dan minyak akan melalui banyak proses untuk dijadikan kapsul/softgel dan banyak khasiatnya mungkin terhapus. Kapsul/softgel habbatus sauda mengandungi hanya sedikit sahaja minyak. 

Walaupun kapsul/softgel lebih mudah dimakan, namun adalah amat rugi kerana keberkesanannya akan berlaku apabila ianya berada di dalam perut dan seterusnya diserap ke dalam tubuh melalui sistem penghadaman. 

Sebaliknya, dalam biji atau minyak, proses penyembuhan mula berlaku sebaik saja minyak menyentuh lidah. Dalam beberapa micro saat saja, isyarat-isyarat akan dihantar ke otak dan tindakbalas biokimia mula berlaku untuk memulakan proses penyembuhan. Ini adalah kelebihan pada rasa habbatus sauda yang sungguh unik.

Bagi orang Islam, perlu juga mengenalpasti sumber setiap bahan yang digunakan dalam proses pembuatan kapsul/sofgel. 


MINYAK
Minyak habbatus sauda lebih mudah dihadam dan diserap oleh sistem tubuh. Minyak yang terbaik diproses dengan kaedah "cold-press" iaitu diperah minyaknya tanpa menggunakan haba.

Kebanyakan minyak yang dijual diperah sekaligus dan bukan secara berperingkat. Minyak yang diperah sekaligus kelihatan agak keruh dengan adanya mendapan biji yang hitam di bawah botol. 

Banyak jenama minyak habbatus sauda yang terdapat di pasaran dicampurkan dengan minyak lain seperti minyak bijan. 


Minyak habbatus sauda yang biasa didapati. Bijinya diperah
sekali gus, warnanya agak gelap dan berkeladak. 

MINYAK DARA
Minyak habbatus sauda perahan pertama yang tidak menggunakan sebarang bahan kimia atau haba adalah yang terbaik. Hasil dari minyak yang diproses sebegini diklasifikasikan sebagai "extra virgin" atau minyak dara.

Minyak habbatus sauda tulin rasanya agak kuat, agak pedas dan "menangkap" di bahagian tekak.


Minyak habbatus sauda "extra virgin" yang kelihatan
jernih dan berwarna keemasan dan berkilauan.
Di antara kelebihan minyak "extra virgin" atau dara:

  • kebanyakan zat nutrisi dikekalkan dan tersimpan
  • lebih antioksidan untuk mencegah dan merawat penyakit
  • lebih halus dan mudah diserap oleh sistem tubuh
Image may contain: drink
Minyak Habbatus Sauda BVBF RM45/110gm
RM80/225gm


Minyak habbatus sauda terlalu banyak khasiat dan kegunaannya. Ianya harus diamalkan oleh setiap orang Islam dengan yakin dan istiqamah, dan insya Allah kita akan dijauhkan pelbagai penyakit kronik.

Habbatus sauda mampu membina semangat yang kuat dalam pengamalnya dari segi spiritual, emosi, mental dan fizikal, dan ini adalah sesuatu kehebatan dan kelebihan pada penawar perubatan Islam yang tidak mungkin dapat dicipta atau wujud dalam mana-mana ubat buatan manusia. 

Dapatkan Minyak Dara Habbatus Sauda  Sistem An Nisaa di Farmasi Islam Online



Sistem An Nisaa


Seksyen 4 Kota Damansara 47810 Petaling Jaya   
013- 62 60 369 
sistemannisaa@gmail.com  


Sistem rawatan lengkap, integratif & Islamik:

Ayat Quran * Terapi Mandian * Bekam Sunnah* Makanan Sunnah *
Essential Oils* Urut Tradisional Melayu *

4 comments:

  1. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman dari syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang untuk kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui e-mel:
    homeloan1011@gmail.com

    (1) Nama Penuh
    (2) Alamat Penuh
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) Pekerjaan
    (6) Beritahu nombor telefon
    (7) Seks:
    (8) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    (9) Tempoh Pinjaman

    Email kami di: homeloan1011@gmail.com

    ReplyDelete


  2. Do you need an urgent loan we offer worldwide loan to who in need of loan the business opportunity you having being looking for is here again. email us now at: wordfanece@gmail.com

    LOAN APPLICATION FORM
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:.
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8)Monthly Income:
    9)Occupation:
    )Which did you here about us.

    Best Regards.

    ReplyDelete
  3. Saya Assalamualaikum,
    En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan Herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg boleh merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan juga untuk sakit lutut dan asthma. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba yg terpilih ini terbukti mujarab dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser. Fokus herba ini untuk membunuh sel-sel kanser hingga tahap akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dlm tubuh terlalu lama. Sel kanser akan merebak ke organ-organ lain. Setiap penyakit ada penawarnya, herba bukanlah benda asing lg, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetap kan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan.

    Penawar dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Bukan pesakit kanser juga boleh amalkan herba ini sebagai amalan harian untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser. Cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....? 😊

    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni kanser. Sila layari laman facebok saya JUTAWAN HERBS.

    Testimoni-Testimoni pengguna JUTAWAN HERBS

    ▪️ Kanser payudara stage 4

    Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM.
    Sekarang dah sembuh dan sihat, dulu doktor berkata dia mampu hidup setahun saja lagi. Selepas itu dia mula minum jus herba sampai sekarang, lebih 6tahun dia minum. Dia menerbitkan buku perjuangan kanser sepanjang hidupnya dengan herba. (Buku boleh order dgn sy). Dia menjadi tetamu dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, Tv1 menceritakan tentang kanser.

    ReplyDelete