Friday, November 23, 2012

Kurma - Khazanah Kudrat dan Khasiat




Pati Buah Kurma Sistem An Nisaa adalah buah kurma yang telah dikisar hingga menjadi cecair pekat yang sangat halus seperti madu. Oleh yang demikian pati kurma juga dikenali sebagai "madu kurma", "sirap kurma" atau "nektar kurma". Dalam bahasa Arab manisan ini disebut sebagai dibs. Persediaan sebegini adalah untuk mereka yang tahu dan ingin mengamalkan makan kurma kerana khasiatnya yang terlalu banyak, tetapi tidak mampu memakannya dalam bentuk asalnya. 

Oleh kerana buah kurma adalah kadang-kadang melekit jika dalam keadaan lembap atau basah, kotoran dan habuk kemungkinan akan melekat pada buahnya semasa perjalannya dari negara asalnya ke pusat penjualan. Oleh itu lebih selamat juga jika kita amalkannya dalam bentuk pati yang mana buahnya tidak banyak dipegang dan dipindah-randahkan dan diproses sebaik sahaja buahnya masak.



Buah kurma disebut lebih dari 20 kali di dalam Al-Quran. Di dalam kitab Perubatan Islam pun diulangi dan diulangi tentang kebaikannya. Sudah tentunya ada terlalu banyak keistimewaan dalam buah ini. 

Kurma adalah di antara manisan yang terbaik dimakan seperti yang disebut di dalam ayat-ayat Al-Quran selain dari madu dan halwa. Kurma sangat tinggi zatnya, dengan kandungan gula ringkas yang lebih mudah hadam berbanding dengan mana-mana buah lain. 


Terdapat bermacam-macam jenis buah kurma dan dimakan mengikut pelbagai peringkat. Kurma diklasifikasikan mengikut peringkat-peringkat berikut:

Peringkat pertama, belum masak : Busr atau hababouk (paling awal), khimri atau jimri

Peringkat kedua, separa masak atau hampir masak tetapi masih keras : khalal atau balah   

Peringkat ketiga, ranum : rutab

Peringkat keempat, masak dan kering: tamar

Rasulullah SAW telah bersabda: "Makan balah dengan tamar, sesungguhnya syaitan menganggap anak Adam yang memakan kedua-dua ini, dan mengatakan:  anak Adam akan kekal hidup sehingga ia makan apa yang baru bersama yang tua (masak).

Diriwayatkan oleh al-Nisa'i dan Ibn Maja dalam Sunan, 
dari hadith Hisham b. 'Urwa, dari ayahnya, dari A'isha.  

Pati kurma dibuat menggunakan tamar di mana pada peringkat ini, buah kurma mengandungi tannin yang tinggi. Sukros pula telah bertukar menjadi 
glukos dan fruktos yang mudah diserap dan terus memulihkan tenaga dengan cepatnya. Membuka puasa dengan kurma adalah sunnah dan ternyata adalah makanan yang paling baik kerana sebab ini.


Seperti kebanyakan makanan dalam Perubatan Islam, kurma mengandungi kandungan potassium yang tinggi untuk memastikan keseimbangan cecair sel-sel tubuh berada dalam keadaan yang baik.




Selain dari potassium, vitamin-vitamin dan mineral penting yang lain seperti calcium, sulphur, zat besi, phosphorousmanganesecopper dan magnesium, semuanya sangat penting supaya organ dan sistem-sistem tubuh berfungsi dengan baik.


Yang lebih penting kurma mengandungi kandungan tannin yang tinggi di mana terdapatnya polyfenol (bahan antioksidan) yang banyak.


Khasiat Kurma
  • Masalah usus: Ia berfungsi sebagai agen pencuci dan pembersih oleh kerana kandungan serat semulajadinya yang tinggi. Oleh yang demikian Pati Kurma Sistem An Nisaa ini amat berkesan untuk masalah usus, perut, sembelit, masalah abdomen termasuk kanser abdomen. Kandungan niacin dalam kurma dapat menengani berbagai masalah usus. Amalan harian Pati Kurma akan menghasilkan penumbuhan bakteria dan organism baik dalam usus. Ia merupakan julap (laxative) semulajadi yang amat mujarab.
  • Pembekal tenaga yang sangat efisien

  • Masalah berat badan: Untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa kehilangan tenaga, ia sangat sesuai kerana semua khasiat di dalamnya akan diserap dengan mudah, kemudian ia akan mengurangkan kelaparan dan keinginan untuk makan.

  • Masalah jantung: Sangat membantu membina kekuatan jantung, dan dari psikologinya ia juga membina semangat dan tenaga spirit.

  • Kelemahan daya seksual: Resepi untuk meningkatkan daya seksual - campurkan 2 sudu besar Pati Buah Kurma Sistem An Nisaa dengan segelas kecil susu kambing, serbuk buah pelaga dan Madu Tualang Sistem An Nisaa untuk meningkatkan stamina dan juga kesuburan lelaki dan wanita. Rasanya teramat sedap.

  • Tonik Kesihatan: Ramuan ini sangat sesuai untuk ahli sukan terutama sukan angkat berat kerana kurma mengandungi unsur-unsur yang mampu membina otot-otot. Ia pemberi tenaga yang sangat cepat, apatah lagi apabila dicampur dengan Cuka Buah Kurma dan air sejuk, dijadikan minuman yang sedap, menyegarkan dan juga menghilangkan dahaga. 


Sistem An Nisaa
Dr. Aniza Zain Ahmed (MD)(Alt. Med.)

 Seksyen 4 Kota Damansara 47810 Petaling Jaya   
016-289 1579 / 013- 62 60 369   

Sistem rawatan lengkap, integratif & Islamik:
Ayat Quran * Terapi Mandian * Bekam Sunnah* Makanan Sunnah *
* Urut Traddsional Melayu *

No comments:

Post a Comment